Hällbybrunns IF
Hällbybrunns IF2 - 4Sätra SK B

Matchstart:sön 17 juni, 18:00
Plats:Skogsvallen
Avslutar våren med en skön borta seger
2018-06-22 08:51

Hällbybrunn borta på en plan som inte får vattnas. Vi kommer dit med en trupp på 11 spelare och en Verra som vaknat upp med sjukdom..

Instruktionerna inför matchen är enkla:

• Jobba klart alla situationer
  • Stor marginal på egen planhalva mot ett vilt kämpande motstånd
  • Och visa att vi behärskar att spela vårt spel på en regnig naturgräsplan (som skulle behövt ett litet lyft..)

Vi börjar bra, vinner flertalet dueller och kommer till några skottlägen där vi kan kräva mer. Vi får kontroll på underlaget och börjar kunna spela ut även om bollen studsar emot vår vilja ibland.

(15 min) Tredje gången på raken vi kommer in i motståndarnas straffområde, vi väljer dock inte att skjuta utan frispelaren en Patricia som smugit sig fri på vänstersida. Hon väggar med målvakten innan hon lägger in den i öppen kasse, härligt åh så skönt! Såja tjejer!

Lättnaden börjar sätta sig efter målet och vi kan lugnt och metodiskt skapa nya möjligheter, mycket skapar vi när vi blir rättvända framför motståndarnas backlinje och kan sticka in instickare till Hedda Patricia och Verra.

(21 min) En djupledsboll på "Patte" som hon får en för lång touch på, målvakten rusar ut och hinner precis före.. Det var den chansen tänkte vi. Fel hade vi! Målvakten rensar bollen på Patricia rakt in i mål. 2-0 nu börjar vi trumma på!

Efter målen går vi in i period där vi inte är kliniska i den offensiva boxen. Vi missar för många frilägen och kommer inte till skott i tid.. Istället bjuder vi hällby (som knappt har bollen på vår planhalva) på ett misstag. Kommunikationsbrist när Cornelia rullar ut bollen till Alice som inte ser faran framför. Hällby spelaren snor åt sig bollen och kan enkelt rulla in 2-1 (43 min) 1vs1 mot Cornelia.

I halvtid trycker vi på tålamod och mer fokus i dem avgörande lägena.

Tydligen är det ett vinnande koncept, Hällby gör avspark och passar ner bollen till sin ena mittback, vi är hungriga och pressar högt och hårt för att vinna bollen. Verra vinner bollen, gör 1-2 spelare innan hon ser att målvakten står lite för långt ut och lyfter in den med en otroligt känslig högerfot. Sjukdomen verkar vara som bortblåst, vilket fotbollsmål, underbart skön start på andra halvlek 3-1 (46 min).

Vi har en del lägen där vi är lite oense med domaren där vi tycker att han kunde låta spelet gått då vi har bra lägen, istället blir det mycket avblåsningar och hällby hinner flytta ner alla spelare. Bland annat har vi en fin omställning när vi är 3vs2 Verra passar ut till tvåmålsskytten Patricia på vänsterkanten som elegant chippar in bollen med vänsterfoten över målvakten in i bortre krysset. Tyvärr får vi en frispark i det här läget.

(53 min) Tillslut får Patricia göra sitt efterlängtade hattrick och vi går upp i en 4-1 ledning.

Kort därefter drar vi på oss en onödig frispark i ytterzon, där hällby flyttar fram all kraft man har. Fint slagen frispark resulterar i att man träffar en vitklädd skalle.. 4-2 ett faktum.

Närmare än så kom aldrig hällby och vi kan vara nöjda med våran insats. En extra eloge till 3 målskytten Patricia och vår Sjukling Verra som kämpade för laget. Nu blickar vi fram emot välbehövd vila, många spelare som mår bra av att hinna friskna till i kropparna och bli av med alla dessa skador. Vi ligger 4a i Division 2 just nu och vi siktar på att klättra ytterligare positioner efter sommaruppehållet.